Cultuur is voor iedereen!

Dat is makkelijk gezegd. Uit onderzoek blijkt namelijk dat leerlingen in het (voortgezet) speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs minder makkelijk toegang hebben tot cultuur(educatie). Daarin wil de provincie Overijssel nu verandering brengen met een extra impuls voor cultuureducatie in het speciaal basisonderwijs , speciaal onderwijs , voortgezet speciaal onderwijs  en praktijkonderwijs genaamd ‘Invent2gether’. Bekijk hier de regeling.

De Provincie Overijssel en de vijf Overijsselse CmK-penvoerders stimuleren met  ‘Invent2gether’ aanbieders van cultuureducatie en scholen in co-creatie aanbod te ontwikkelen en uit te voeren, met als doel leerlingen aanbod te laten meemaken dat helemaal op hun lijf is geschreven.

Gezamenlijk doel

Het volledige traject bestaat uit een combinatie van trainingen, coachingsessies, ontwikkel- en themabijeenkomsten en het uitvoeren van een pilot met bijbehorende evaluaties. Aan het einde van het traject weten leraar en cultuuraanbieder hoe zij samen op de

leerlingen afgestemde cultuureducatielessen kunt (door)ontwikkelen, uitvoeren en/of organiseren vanuit een visie op cultuureducatie. Daarnaast leren ze samenwerken en gebruik te maken van elkaars expertise, met uiteindelijk meer zicht op manieren van implementatie en borging van aanbod in het cultuuronderwijs op school.

Organisatie 

Het traject is een samenwerking tussen de Provincie Overijssel en de vijf Overijsselse CmKpenvoerders:

 – Kunstcircuit Deventer 

– Stadkamer Zwolle 

– CultuurwijsHengelo 

– Cultuureducatie Enschede

 – Rijnbrink Cultuureducatie 

Projectleider tijdens dit traject is Elly Cuhfus (elly.cuhfus@rijnbrink.nl). Hoofdtrainer tijdens dit traject is Karin Kotte. Adviseur tijdens dit traject is Marianne Dom van ’t Spijker. Voor vragen en/of opmerkingen over deze regeling kun je terecht bij projectleider Elly Cuhfus of bij je ‘eigen’ penvoerder; Marijke Blok.

Trajectomschrijving met resultaatbeeld 

Het volledige traject van Invent2gether omvat een combinatie van trainingen, coachingsessies, ontwikkel- en themabijeenkomsten, en het uitvoeren van pilots met bijbehorende evaluaties. Aan het einde van het traject zullen leraren en cultuuraanbieders weten hoe zij samen op de leerlingen afgestemde cultuureducatielessen kunnen (door)ontwikkelen, uitvoeren en/of organiseren vanuit een visie op cultuureducatie. Daarnaast leren ze samenwerken en gebruik te maken van elkaars expertise, met als uiteindelijk doel meer zicht op manieren van implementatie en borging van aanbod in het cultuuronderwijs op school.

Initiatief ‘Invent2gether’ Versterkt Cultureel Onderwijs in Overijsselse Scholen