Deventer in Perspectief: 2019-2022
In dit programma staan erfgoed (in en om de gemeente Deventer) en mediakunst centraal. Doel is dat leerlingen vaardig worden in mediakunst, waardoor ze zich op deze manier kunnen uiten. Daarnaast leren ze over erfgoed, met thema’s die de scholen kiezen. Denk daarbij aan de Hanzetijd, 100 jaar Schalkhaar en de Tweede Wereldoorlog.
Omgaan met begrip Perspectief
Het programma heet ‘Deventer in Perspectief’ omdat we op verschillende manieren met het begrip Perspectief omgaan. We plaatsen Deventer in perspectief, omdat we de hele gemeente betrekken. Niet alleen de stad, maar bijvoorbeeld ook het dorp Schalkhaar, dat centraal staat in een thema bij de Nicolaasschool. Maar perspectief gaat ook over de mediakunst in het programma: bijvoorbeeld over het (camera)standpunt en de horizon. De leerling bepaalt zelf hoe hij of zij het onderwerp zal kaderen. Afhankelijk van het verhaal dat de leerling wil vertellen. Afhankelijk van het eigen perspectief.
Samen nieuw lesaanbod ontwikkelen
Binnen dit programma ontwikkelen drie scholen (met 48 klassen), vijf erfgoedpartners (Deventer Verhaal, Geert Groote Huis, Etty Hillesum Centrum, de Lebuïnuskerk en de Athenaeumbibliotheek) en vier mediapartners (Astrid van Loo, Studio Z, de Toonwerkplaats en Tijdlab) gedurende drie schooljaren in co-creatie nieuw lesaanbod. Ze gebruiken daarbij de Design-Thinking methode.