Cultuur Wetenschap & Techniek Fabriek 15 mei Deventer

De inmiddels 3e editie van de CWT fabriek is in zicht. Op woensdag 15 mei om 15.15 trappen we deze gratis bijeenkomst af met een inspirerende keynote van Emiel Heijnen.


‘Kunst- en cultuureducatie kan een belangrijk bedrage leveren aan vakoverstijgende leerdoelen op het gebied van digitale geletterdheid en natuur & techniek.’ Hoewel ik deze gedachte goed kan volgen, is het ook belangrijk dat we nagaan hoe technologische en wetenschappelijke ontwikkelingen kunsteducatie zelf kunnen versterken. In deze keynote bespreek ik zowel wat de meerwaarde van techniek en wetenschap voor het leergebied kunsteducatie is, als hoe kunsteducatie een bijdrage kan leveren aan bijvoorbeeld STEAM, maakonderwijs. Mijn betoog zal ik onderbouwen aan de hand van recente wetenschappelijke inzichten en prikkelende voorbeelden uit kunst, wetenschap en technologie.’

Emiel Heijnen is lector Kunsteducatie en docent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij doet onderzoek naar maninsteren waarop kunsteducatie beter kan aansluiten bij zowel de jongerencultuur als de hedendaagse kunsten, en hoe een educatieve lespraktijk tevens een kunstpraktijk kan zijn. Heijnen publiceert regelmatig in boeken en artikelen over authentieke kunsteducatie, STEAM en maakonderwijs, jongeren en mediacultuur en de integrale praktijk van kunstenaar-docenten. Samen met co-lector Melissa Bremmer publiceerde hij de internationale collectie vernieuwende kunstopdrachten Wicked Arts Assignments.


Programma

15.00 Inloop

15.15 Keynote

16.00 korte pauze

16.15- 17.00 deelsessies ronde 1

17.00- 17.45 deelsessies ronde 2

18.00 afsluitende borrel

 

Deelsessies:

CASE Centre for Arts & Sciences Education door Arida Brandringa

Arida Bandringa stond de afgelopen 20 jaar als docent Beeldende Kunst en Vormgeving voor de klas in het voortgezet onderwijs. In 2011 heeft zij haar Master Kunsteducatie gehaald aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Ze onderzocht hoe Augmented Reality kan worden ingezet het kunstonderwijs. In haar carrière als docent Beeldende Kunst en Vormgeving heeft Arida altijd ingezet op vernieuwing van het kunstonderwijs en het laten aansluiten bij de actualiteit en de belevingswereld van de leerlingen. Door onder andere interdisciplinaire samenwerkingen te zoeken tussen het kunst en bèta.

Arida is betrokken bij het lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie als Educatief Ontwerper voor de website Arts❤️Sciences. Op dit moment is ze ook als senior trainer actief voor Wicked Arts Assignments en werkt ze als onderwijsinnovator voor Centre of Arts&Sciences Education waar ze het leernetwerk VO Arts❤️Sciences mee heeft gestart.  Daarnaast heeft ze begin 2020 haar Educatief Ontwerplab opgericht waarbinnen ze als freelancer educatieve ontwerpopdrachten doet voor verschillende culturele instellingen en is ze Educational Designer bij Next Nature.