Cultuureducatie met Kwaliteit

CMK4 2025-2028

Wil je meer weten over de mogelijkheden van cultuureducatie op jouw school? Of wil je juist verdiepen wat je al hebt opgebouwd? Onze gezamenlijke brainstormsessies met onderwijs- en cultuurpartners hebben ons op een inspirerende reis gestuurd, als ware eilandhoppende ontdekkingsreizigers.

Een greep uit de schatkist; gevuld tijdens de brainstormsessies met partners uit onderwijs en het culturele veld:

  • Leerlingen krijgen de ruimte fantasie te gebruiken, hun eigenheid te ontdekken.  
  • Leerkrachten zien onverwachte talenten bij leerlingen. Leerlingen ontdekken ze. Er is groei, elke klas in eigen tempo.  
  • Werken met onbekende materialen, zicht op nieuwe wereld. Leren kijken en praten over kunst zonder oordeel.  
  • Veel enthousiasme bij naschools aanbod.  
  • Nieuwe leerkrachten in het schoolteam meenemen en coachen in de leerlijn cultuureducatie.  
  • Borging procesgerichte didactiek-onderzoekend leren, diepe concentratie, samenwerken.  
  • Structurele aanpak in dialoog met school-leerling en kunstdocent, geen losstaand programma maar ingebed, gedragen door team en bestuur.  
  • Deskundigheidsbevordering: bijvoorbeeld lessen passend maken voor speciaal onderwijs.
  • Combinatie uitje naar erfgoedgebouw en lessen op school werkt goed.
  • Samen een voorstelling maken, ouders betrokken.  
  • Leren hoe je een kunstvak ook bij andere vakken kunt inzetten, je eigen (beeld)taal vinden, aansluiten bij taalontwikkeling en taalplezier, ruimte voor onderzoek.
  • Opbouwen van zelfvertrouwen, nieuwsgierigheid prikkelen, op elke school een atelier! Aandacht voor borging en integratie. 

En nu…. een route uitstippelen

Een route cultuureducatie kun je samenstellen met activiteiten voor kennismaking, verdieping en borging van cultuureducatie.
Samen met de kunstdocent van de door jouw school gekozen kunstdiscipline, maak je plannen waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan

  • Een kennismakingscarrousel van verschillende kunstdisciplines.
  • Nulmeting van cultuureducatie om plannen te kunnen maken.
  • Voorbeeldlessen in de klas.
  • Coaching on the job (van leerkrachten door kunstdocenten en vice versa).
  • Training in bijvoorbeeld vaardigheden in het geven van energizers, verbinding van onderwijsthema’s aan cultuureducatie, ondersteuning bij de – eindpresentatie groep 8, procesgerichte didactiek, kunstbeschouwing enz.
  • Verbinding van kunstlessen onder en na schooltijd.
  • Borging door overdracht door middel van leskaarten/digitaal portaal Programmaleiders van Kunstcircuit onderwijs ondersteunen in de rol van proces-begeleider bij het startgesprek, de tussenevaluatie en eindevaluatie met vooruitblik.

We nodigen je uit om mee te doen en je koers te bepalen voor CMK 2025-2028. In de afgelopen tien jaar hebben we samen een stevig fundament gelegd voor cultuureducatie in Deventer. Scholen ontwikkelen zich en bieden waardevol cultuuronderwijs dat past bij hun onderwijsvisie.

Klaar om mee te gaan op deze ontdekkingstocht? Meld je dan nu aan en laten we samen de volgende fase van cultuureducatie verkennen!

Ga naar aanmelden