Wat willen we in het platform? (linkje naar stellingen)
29 mei hebben Cultuurcoördinatoren van scholen PO, SO, PRO, VO, VSO elkaar ontmoet in de tuinkamer van de bibliotheek Deventer.
Culturcoördinatoren spelen een belangrijke rol in het implementeren van cultuureducatie binnen en buitenschool. Cultuurcoördinatoren hebben een rol in hoe er gekozen wordt in aansluiting op de visie, de vertaling naar de praktijk, het op peil houden van kennis van de teams en nog meer in een vaak beperkt aantal uren.
Op volgorde van prioriteit is het volgende uit deze bijeenkomst gekomen.
- In dit platform hoor ik graag hoe we cultuureducatie kunnen inzetten voor samenhangend onderwijs waar ook nieuwe kerndoelen en burgerschap in besproken worden.
- Ik zou graag bijeenkomen voor intervisie en met elkaar delen waar je zoal tegenaanloop bijvoorbeeld Hoe neem je je team mee.
- Ik zou graag meegaan naar kijkdagen als vertegenwoordiger van de cultuurcoördinatoren
- Ik zou graag met het bijeenkomen van de cc nader kennis willen maken met aanbieders en mee denken over hoe we vraag en aanbod beter op elkaar af stemmen/Als platform willen wij een rol spelen om het belang van cultuureducatie te blijven benadrukken bij zowel lokale als bovenlokale politiek.
Verder zijn ook de kaartjes op inhoudelijke invulling zoals, leren reflecteren of scholenbrede samenwerkingen voorbij gekomen maar weinig gekozen. (een brug te ver)
Wat we misten in de voorbeelden:
-
Hoe kunnen we ons verenigen om een nog grotere club hier te krijgen? (meer deelnemers vanuit onderwijs)
-
Hoe maak je kenbaar en zichtbaar wat je allemaal doet?
- Vorm: Wens voor verschillende soorten bijeenkomsten met andere insteek, bijv werksessies afwisselen met overleg of uitwisseling. Qua hoeveelheid denken de meesten aan ongeveer 3 keer in het jaar. Bij voorkeur heel vroeg vastleggenen en alle momenten delen voor de agenda.
-
Ander genoemde behoefte: in de gaten houden wat er speelt in de politiek. Bijvoorbeeld rondom de nieuwe kerndoelen en burgerschap, basisvaardigheden etc.Deskundigheidsbevordering (we vroegen naar aanvullingen)
-
reflecteren op kunst
-
VTS
-
Procesgericht werken
-
Culturele democratie, gaat over geschiktheid van activiteiten voor bepaalde doelgroepen. Niet op voorhand schiften of uitsluiten, bv VMBO vs Havo/VWO > praktisch vs theoretisch.
-
Voorgestelde data in 2024 en 2025
Woensdag 6 november 2024 locatie bibliotheek van 15 tot 17 uur: VTS en doelstelling
Woensdag 15 januari 2025 van 15 tot 17 uur Samenhangend Cultuuronderwijs met als thema: Taal en Cultuureducatie, locatie nader te bepalen
Woensdag 2 april 2025 Intervisie en deskundigheidsbevordering.
Zet deze data alvast vast in je agenda. Komt dit niet uit neem dan contact op met Lee of Marijke
Eerste Kijkdagen bekend, geef alvast aan bij Lee of je naar een van deze dagen wil!
7 oktober BAM dag
9 December Vanaf2