Locatie: De Gasfabriek Deventer

Cultuur Wetenschap en Techniek Fabriek 15 mei 2024 

Ook dit jaar is het gratis kennis en inspiratie evenement op het snijvlak van kunst, wetenschap en techniek weer terug.

Samen met  KWTO en Technicampus hebben we weer een prachtig programma weten samen te stellen.

Voor scholen, makers en cultuuraanbieders in Deventer en Overijssel.


 

Iedereen die zich bezighoudt op het snijvlak van kunst, wetenschap, techniek en technologie kan zich laten inspireren op deze dag.

De keynote wordt verzorgd door lector kunsteducatie Emiel Heijnen. 

 

Emiel Heijnen is lector Kunsteducatie en docent aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Hij doet onderzoek naar manieren waarop kunsteducatie beter kan aansluiten bij zowel de jongerencultuur als de hedendaagse kunsten, en hoe een educatieve lespraktijk tevens een kunstpraktijk kan zijn. Heijnen publiceert regelmatig in boeken en artikelen over authentieke kunsteducatie, STEAM en maakonderwijs, jongeren en mediacultuur en de integrale praktijk van kunstenaar-docenten. Samen met co-lector Melissa Bremmer publiceerde hij de internationale collectie vernieuwende kunstopdrachten Wicked Arts Assignments.

Met deelsessies door:

Kunstenlab, Kids4Twente, Technicampus Experience Centre Deventer en CASE (Centre for Arts & Sciences Education) belooft ook deze derde editie van de Cultuur Wetenschap en Techniek Fabriek weer een groot succes te worden.

Het programma:

15:00 inloop

15.15 start keynote

16.00 korte break

16. 15 deelsessies 1e ronde

17.00 deelsessies 2e ronde

18.00 Borrel


Informatie over de deelsessies

  • CASE Centre for Arts & Sciences Education door Arida Bandringa en Emiel Heijnen

Arida Bandringa stond de afgelopen 20 jaar als docent Beeldende Kunst en Vormgeving voor de klas in het voortgezet onderwijs.

 Arida is betrokken bij het lectorenplatform Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie als Educatief Ontwerper voor de website Arts❤️Sciences. Op dit moment is ze ook als senior trainer actief voor Wicked Arts Assignments en werkt ze als onderwijsinnovator voor Centre of Arts&Sciences Education.

In deze deelsessie gaan Arida en Emiel (Keynote), verder in op het ontwerpen van educatieve cross-overs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Arida is namelijk een expert in de vernieuwing van kunstonderwijs en het laten aansluiten bij de actualiteit en de belevingswereld van leerlingen. Zij ziet hiervoor allerlei mogelijkheden in interdisciplinaire samenwerkingen tussen kunst en bèta. In deze verdiepende sessie nemen Arida en Emiel je mee in de wereld van de Kunst, Wetenschap en Techniek in de klas.

 

 

  • Kunstenlab ism De Perifeer Deventer

Instruments Make Play
5 september t/m 3 november 2024

Spelen geeft kinderen de mogelijkheid zaken vanuit diverse perspectieven te benaderen en te onderzoeken (Martens, 2019)

De tentoonstelling ‘Instruments Make Play’ in Kunstenlab maakt deel uit van het initiatief van De Perifeer dat zich richt op (het bespelen van) zelf uitgevonden instrumenten. De tentoonstelling  is een cross-over tussen muziek en beeldende kunst. De installaties zien er spannend uit, ze maken geluid en bewegen. Veel kunstwerken zijn niet alleen te bekijken of te horen, maar ook aan te raken en te bespelen.
In de workshop die ontwikkeld wordt bij de tentoonstelling maken leerlingen hun eigen compositie of tune. Het materiaal dat zij gebruiken zien de leerlingen ook terug in het werk van professioneel beeldend kunstenaars in de expositieruimtes.

Maite Roest (Muziekspeeltuin) en Josien in ’t Hof (Kunstenlab) verzorgen een introductie en korte workshop over Instruments Make Play!

Instruments Make Play is een initiatief van De Perifeer dat zich sinds 2017 in verschillende projecten in Nederland en België richt op (het bespelen van) zelf uitgevonden instrumenten. In de periode 15 september t/m 3 november 2024 organiseert De Perifeer in samenwerking met Kunstenlab een Instruments Make Play-tentoonstelling mét performances en workshops.

Instruments Make Play Harco Rutgers (De Perifeer) in samenwerking met Maite Roest (muziekspeeltuin) en Kunstenlab

 

  • Ontdek (K)W&T bij Technicampus Experience Center  Deventer(TEC)

Marike van Wezenberg en Reinhart Voulon nemen jullie mee als facilitator van een W&T plek in Deventer die ruimte biedt voor onderzoek en experiment aan scholen.

‘Willen jullie meer doen met Wetenschap en Techniek op school? Vinden jullie het belangrijk dat leerlingen het brede spectrum van techniek en technologie ontdekken, maar heeft de school de materialen of kennis niet in huis? Willen jullie leerlingen de kans bieden om lekker aan de slag te gaan met hun handen en nieuwe talenten te ontdekken?’

Na de zomer gaat Technicampus Experience Center van start met waardevolle programma’s voor W&T volgens het concept van Onderzoekend en ontwerpend leren. In deze sessie willen we dieper ingaan op de versterkende en verdiepende werking van de koppeling W&T met kunsteducatie.

 

  • Kids4Twente:

Tim Post – projectleider Kids4Twente/Marit Benes – W&T expert Consent Enschede/Marijke de Bruin – W&T expert VCO Oost-Nederland en projectmedewerker Cultuureducatie Enschede

Geef kleur aan jouw onderwijs’ – Verbindingen tussen Cultuur, Wetenschap en Technologie’

De workshop “Geef kleur aan jouw onderwijs ‘ – Verbindingen tussen Cultuur, Wetenschap en Technologie” biedt een boeiende en interactieve ervaring waarbij de deelnemers de kansrijke verbindingen tussen culturele expressie, wetenschappelijke ontdekkingen en technologische innovaties verkennen. Met behulp van een speciaal ontwikkelde tool, namelijk een poster, zullen deelnemers de verbanden tussen deze domeinen ontdekken en analyseren.

Het hoofddoel van de workshop is om deelnemers bewust te maken van de onderlinge verbindingen tussen cultuur, wetenschap en technologie, en hoe deze elkaar beïnvloeden en versterken. Door middel van de poster worden culturele disciplines, vaardigheden, kennisconcepten en technologische ontwikkelingen geïntegreerd en gevisualiseerd.