.
VTS-training voor Cultuurcoördinatoren in Deventer en omstreken
Begeleid door Jobbe Holtes
Ben jij cultuurcoördinator op een basisschool (PO) of middelbare school (VO) in Deventer? Wil je nieuwe manieren ontdekken om leerlingen actief te betrekken bij kunst en cultuur? Dan is deze Visual Thinking Strategies (VTS) training, onder begeleiding van Jobbe Holtes, een unieke kans!
Naar aanleiding van de cultuur-coördinatoren bijeenkomst in Mei 2024 heeft Kunstcircuit op verzoek een VTS specialist Jobbe Holtes uitgenodigd
Wat is VTS?
VTS is een bewezen methodiek die het waarnemen, denken en communiceren van leerlingen stimuleert door middel van kunst. Met VTS leer je hoe je leerlingen aan de hand van kunstwerken kritische vragen kunt laten stellen, creatief kunt laten nadenken en diepgaande gesprekken kunt voeren. Dit helpt hen niet alleen bij kunstvakken, maar ook bij het ontwikkelen van algemene cognitieve vaardigheden zoals taalontwikkeling en analytisch denken.
Wat kun je verwachten van de training?
– Ervaring met VTS: Je ervaart zelf de kracht van VTS door middel van interactieve sessies.
– Praktische handvatten: Ontvang tools en technieken die je direct in je lessen kunt toepassen.
– Ruimte voor samenwerking: Leer van en met collega-cultuurcoördinatoren uit het primair en voortgezet onderwijs in Deventer.
– Inzicht in de meerwaarde van kunst: Ontdek hoe VTS bijdraagt aan breed onderwijs door kunst te koppelen aan vakoverstijgende vaardigheden.
Tijdens de workshop Anders kijken naar kunst maak je kort kennis met de kijk-routine Visual Thinking Strategies en de kracht van open vraag structuren tijdens een gesprek over kunst. Er is ruimte voor ervaringen en een kort gesprek over hoe deze methode kunt gebruiken in je les.
Over de trainer: Jobbe Holtes
Jobbe Holtes is een ervaren VTS-trainer en expert in kunsteducatie. Met zijn jarenlange ervaring in het onderwijs en de kunstsector weet hij op inspirerende wijze de vertaalslag te maken naar de onderwijspraktijk. Zijn enthousiaste en praktijkgerichte aanpak zorgt ervoor dat je vol ideeën en energie aan de slag kunt in je eigen school. Onlangs heeft hij samen met Yotka Kroeze het boek ‘Voorbij de Kunst’ uitgebracht.
Met het boek Voorbij de kunst – Anders kijken naar kunst met jongeren, publiceerde Jobbe Holtes een pleidooi voor kijkonderwijs. Met kijkonderwijs ontwikkel je zelfbewustzijn, empathisch vermogen en creativiteit. Door bewust kunst te kijken en daar over te praten met elkaar ontdek je dat mensen heel verschillende achtergronden hebben en daarmee een ander kijk op het leven hebben. Je leert dat je anderen soms niet begrijpt en dat geen reden tot paniek hoeft te zijn. Vaardigheden die bijdragen aan democratie en onze maatschappij.
Het boek beschrijft in korte duidelijke hoofdstukken achtergrond, theorie en praktijk van verschillende kijk methoden. Daarmee vormt het een inspiratiebron met duidelijke en praktische handvatten om met leerlingen naar kunst te kijken.
Voor wie?
Deze training is speciaal ontwikkeld voor cultuurcoördinatoren uit zowel het primair (PO) als het voortgezet onderwijs (VO) in Deventer. Of je nu al bekend bent met VTS of niet, deze training biedt verdieping en nieuwe inzichten voor iedereen.
Geef je snel op via deze link of stuur een mailtje naar: leonieke.pieket@kunstcircuit.nl